Laos & Noord Thailand

11 april 2016 - Koh Tao, Thailand

Hallo lieve mensen,

Ja ik leef nog hoor. Ben gewoon te lui om alles op te schrijven. Ik loop heel erg achter met m'n verhaal en probeer het wat op papier te zetten voor jullie zodat jullie een beetje een idee hebben wat ik hier allemaal uitspook.

Om bij het einde van het vorige verhaal te beginnen. Begin april zijn we met de groep aangekomen in Vientianne in Laos. 'S avonds zijn we hier naar de nightmarket geweest. Super leuk zijn dit soort markten. Je kunt er van alles vinden; gadgets, souvenirs, kleding, eten, sieraden en noem maar op. En echt spotgoedkoop. En je kunt vaak ook nog afdingen op de prijs.

De volgende dag heb ik met een paar van de groep een tempel dag gehouden en zijn we met de tuk tuk langs verschillende tempels gegaan. Leuk om te zien maar aan de andere kant ook wel weer even genoeg gehad van de tempels. Wel super schattige kinderen gezien. Sorry pap en mam maar ik denk dat ik er toch een paar ga meenemen. Als ik wat kleren weggooi moet het vast passen in mijn backpack Laat in de middag vertrokken naar Vang Vieng. Avonds de activiteiten voor de volgende dag geboekt, we zijn toe aan wat meer actie!

Next day was action day! Vroeg vertrokken naar de grotten. Hier zijn we met zwembanden en zaklantaarns de grotten in geweest. Heel komisch om te zien. Beetje dobberend in een zwemband door de grotten Via een touw konden we onszelf vooruit trekken. Leuk om eens gedaan te hebben maar niet heel bijzonder. Daarna heerlijk bbq gehad voor lunch aan het meer met uitzicht op de bergen in de middle of nowhere in the jungle. Daarna kwam het echte werk, kanoënd  terug naar de stad. 10 km in 33+ graden, een uitdaging maar wel erg leuk. En prachtig gezicht zo tussen de bergen. Veel locals die gingen zwaaien of ons nariepen. Bij aankomst met de tuktuk naar blue lagoon geweest. Het was best wel druk dus zijn we lekker met een biertje wezen uitrusten op het terras.

Na deze inspannende dag waren we wel toe aan wat ontspanning. Een heerlijke uur lang durende Laos massage gehad. Er wordt bij deze massage gebruik gemaakt van tiger balsem ipv olie. De massage zelf is een soort druk massage. Met ellebogen, benen en handen drukken en stretchen ze de spieren. Af en toe wat pijnlijk maar je voelt je daarna als herboren. Daarna nog een nutella pancake naar binnengesmokkeld, de lekkerste die ik ooit heb gehad. Maar uiteraard wel heel erg vet haha. Top dag!

De volgende dag met een minibusje voor 18 personen (ja, denk Yolo ) richting luang prabang. Maar voor we met deze helse tocht zouden beginnen was het eerst nog tijd om wat van onze bucketlist af te schrijven; ballonvaart met zonsopgang! 5 uur opstaan en lichtelijk gespannen maar wauw, echt geen woorden voor. Dit was het zeker waard! De zonsopgang was niet helemaal super helder maar wat een uitzicht! Vorig jaar ben ik wezen parachute springen en nu dit, echt geweldig! Je zult begrijpen dat de daarna 7/8 uur durende trip in een mini busje met 18 man me echt geen reet kon schelen. We reden op de bergen, lekker slingeren over de wegen en onderweg nog gestopt bij een restaurant met een uitzicht waar je u tegen zegt. Me dag kon niet meer stuk haha.

De dag erna al weer zo'n heerlijke dag. Vandaag naar 1 van de beroemdste waterval van Azië geweest, de Kuang si. Het was een behoorlijk eind rijden maar met de tuktuk is altijd leuk. Eerst werden we verrast door een beren park vlak bij de waterval. Op het eerste gezicht lijkt de waterval niet zo groot maar naarmate je verder loopt is het echt prachtig. Omringt door de jungle. We waren mooi vroeg dus hadden het rijk vrijwel voor onszelf. Uiteindelijk vonden we een pad dat aangaf dat je naar de top kon klimmen. Nou ja pad.. En klimmen moest je zeker. Een soort trekking van zeker een half uur als het niet meer was. Op dit soort momenten kom je er ook weer achter hoeveel een mens kan zweten eenmaal boven viel het eigenlijk best tegen haha. Je kon niet echt naar beneden kijken. Het was wel heel rustig en stil. We waren wel toe aan wat verkoeling en een bord gaf aan dat er een meer was. Wisten wij veel dat het bijna 3 km lopen was haha. We waren echt in de middle of nowhere. Maar eenmaal daar was super. Een paar local mensen en verder misschien 3 andere toeristen. De tocht helemaal terug, niet alleen weer 3 km lopen maar ook nog naar beneden was best zwaar in dit weer maar we hadden zeker een voldaan gevoel. 'Avonds met een paar bij de rivier gegeten en nog wat rondgelopen over de nightmarket. Beste canvas tas ooit gekocht, same same but different! Zeker een van de uitspraken van deze reis!

De volgende ochtend waren we er weer erg vroeg bij. Deze keer om een van de rituelen hier mee te mogen maken, eten offeren aan de monniken. Eerst rijst gekocht bij een vrouwtje waarbij we daarna hebben gewacht op de monniken. Zoals bij het bezoeken van de tempels hier moesten we nu ook knieën en schouders bedekken met onze kleding en kregen we een doek omgewikkeld. Elke ochtend voor zonsopgang komen de monniken de tempels uit om op straat eten te verzamelen. Dit eten is het enige eten wat ze mogen hebben en ze eten ook maar 1 keer per dag, alleen in de ochtend. De local mensen, en in dit geval ook toeristen, zitten aan straat en pakken uit hun mandje een klein beetje rijst om in het mandje van de monnik te doen. In een rij komen de monniken voorbij. Het is niet toegestaan ze aan te raken of ze in de ogen aan te kijken. Je ziet de monniken in verschillende leeftijden. De monniken moeten vaak voor een uur of 8 terug zijn. Aan het eind gaan de monniken voor de local mensen staan en bidden zij tot Buddha. Ook veel local mensen brengen eten naar de tempel zelf.

Een super mooie en bijzondere ervaring. Helaas werd onze ervaring nogal verstoord door een stel chinezen. Ze gingen achter ons staan op het kleed om foto's en selfies te maken van ons. Daarnaast probeerden ze de rij van de monniken te verbreken om een selfie met de monnik te maken ik ben er hier wel achter gekomen dat chinezen erg onbeschoft, arrogant en onbeleefd zijn. Soms gaan ze gewoon naast je staan, zonder te vragen, om een foto of selfie met je te maken, echt bizar! Ze houden zich daarnaast totaal niet aan de regels wat erg onrespectvol is. Nu zullen ze niet allemaal hetzelfde zijn maar toch, de toeristen dan. Ja, vroeger vond ik chinezen erg interessant en zei ik ook vaak dat ik er 1 wou adopteren. Maar als het kind dit gedrag heeft dan heb ik het nog veel bij te leren

Daarna zijn we vertrokken met de slowboat richting Thailand. 2 dagen dobberend op de mekong river richting de grens. Wat een rust. Op de boot heb ik ook eindelijk weer in me reisdagboek kunnen schrijven. Zoals jullie ook wel merken ben ik daar niet zo mee bezig. Ik loop nog steeds achter haha. Verder hebben we wat spelletjes gespeeld, gekletst en geslapen. Eigenlijk best rustgevend. We hebben overnacht in een klein dorpje aan het meer in the middle of nowhere. Hier hebben we bij mensen thuis geslapen, wat erg bijzonder maar wel primitief was.
In het dorpje kregen we een rondleiding. Dit was erg bijzonder omdat je goed kon zien in wat voor omstandigheden deze mensen daar wonen. Huizen zijn niet stevig en vaak wonen ze met de hele familie, dus zo'n 30 man in 1 woning. Er zijn geen winkels. Om de zoveel dagen komen er boten met eten en schoon drink water. De rest verbouwen ze zelf. Alle mensen in het dorpje kwamen hun huis uit om naar ons te kijken en ons te begroeten. Alsof we een stel beroemde mensen waren. We zijn naar de school geweest en hebben daar met de kinderen een sport volleybal gespeeld. Alle kinderen blijven gewoon achter je aanlopen en vooral telefoons en camera's vinden ze heel erg interessant. Eenmaal terug in de woning had de familie voor ons gekookt. Het begon heel hard te regenen en te onweren. Je moet je voorstellen dat er geen elektriciteit is dus alles gaat met zaklampen. Je ziet dus helemaal niks. Na het eten kwamen alle kinderen naar ons toe. We hebben geprobeerd door middel van schrijven en tekenen hun wat dingen te leren. Erg leuk maar de kinderen waren super verlegen. We hadden cadeautjes meegenomen zoals pennen en kleurspoelingen. Zo mooi en bijzonder om te zien hoe gelukkig zij zijn met iets wat voor ons zo normaal is. We sliepen op dunne matrasjes en een muskietennet. De wc is Azië stijl en is een gat in de grond. Je spoelt je rotzooi weg door met een emmertje water. Er is geen douche. Er is een soort bad met water en je doucht jezelf door emmertjes water over jezelf heen te gooien. Al met al was deze ervaring een goede leer school en doet het je echt beseffen hoe luxe wij leven.

De volgende dag weer heel vroeg met de slowboat richting Thailand. Ik had heerlijk even een uurtje geslapen op de boot. Ik had niks door maar 2 uur later kwam ik er achter dat een paar mensen op de boot een prachtig kunstwerk hadden getekend op mijn gezicht en armen. Ja dat krijg je als je zolang op een boot zit met z'n allen haha. We hebben overnacht net over de grens in Chiang Kong. De volgende dag hebben we de white temple bezocht. Echt prachtige tempel en ook weer eens wat anders dan de meeste tempels hier. Volgens de groep was het echt mijn paleis aangezien het erg leek op het paleis in de film Frozen. En ja, ik heet nog steeds Elsa hier haha. Hier heb ik ook mijn prins ontmoet. Kon hem alleen helaas niet meenemen . Daarna nog een paar uurtjes rijden naar Chiang mai.

Spullen gedumpt in het hotel, omgekleed en daarna waren we weer klaar voor een nieuw avontuur, het olifanten park! al vanaf het begin keek ik hier erg naar uit maar voor mij was het heel belangrijk dat we een park vonden waar de olifanten goed behandelt worden. Hier in Thailand maar ook in andere landen in Azië zijn de olifanten echt een toeristen attractie. Vaak rijden toeristen in bakjes op de rug van de olifant wat erg slecht is voor hun gezondheid. Daarnaast worden veel olifanten slecht behandelt en net zolang gemarteld totdat ze luisteren. In Cambodja bijvoorbeeld is vorige week een olifant dood neergevallen bij de angkor wat. Heel triest! Hier had ik dus geen zin in dus als ik zou gaan wou ik een park waar ze goed behandelt worden. En die hadden we gevonden! (Natuurlijk weet je het nooit maar dit zag er goed uit)
Deze ervaring is een van de beste in mijn leven. Echt zo bijzonder! Ik ben niet zo'n hele grote dierenvriend, al heb ik ook niks tegen dieren, maar ik ben verliefd geworden op olifanten. Geen idee waarom, misschien omdat je je zo lekker slank voelt naast ze hahaha. Want sommigen zijn echt huge. Zeker als je daar als klein blond meisje naast gaat staan. Met een busje vertrokken we naar het park, wat zeker een uur rijden was. Aangekomen in de middle of nowhere  konden we het laatste stuk met kilo's bananen lopen naar het park. Op een paar hutjes na is er verder alleen maar landschap en bomen te zien. Op het eerste gezicht zagen we ook geen olifanten. Maar eenmaal daar kwamen ze 1 voor 1 aanhuppelen. Oké, huppelen is misschien niet het juiste woord elke olifant heeft een begeleider. Dat is prettig want zo krijgen ze allemaal genoeg aandacht. Nou kregen ze dat nu van ons ook genoeg. We mochten ze bananen voeren en foto's maken natuurlijk. In het begin even beetje angstig maar voelde daarna eigenlijk heel normaal. De huid is ruw en harig. En ze eten veel, heel veel.

Je kon er voor kiezen om ook op ze te rijden. Ja, waarom niet. Als het maar niet in zo'n bakje is. Dat was het niet maar ze hadden er ook niet bij vertelt dat je alleen ging rijden op die beesten haha Daar kwam de eerste vraag, hoe kom ik daar bovenop? Geen probleem, de olifant geeft je een pootje. Oh en de begeleiders vinden het ook niet erg om je even een duwtje te geven (laten we zeggen, billen even vast te pakken haha) ik weet niet hoe ik dit moet omschrijven maar joehhoe daar zit je dan, op een olifant! Het beste voor de dieren is dat je in hun nek gaat zitten. Dat klinkt goed maar als je daar eenmaal zit heb je het gevoel dat je voorover valt, zeker bij de eerste stappen. Er werden ons 3 dingen geleerd, hoe krijg je ze vooruit, hoe laat je ze stoppen en hoe gaan ze naar links of rechts. Vooruit dan roep je 'hoe', stoppen is 'how' en links of rechts is 'kwe' en doe je net als met paardrijden een tikje met je voet. Toen dacht ik, oké nu komt de begeleider erbij bovenop en gaan we een stukje rijden. Maar nee hoor, lekker zelf doen haha. De oren van de olifant klappen constant tegen je benen aan en hun staart zwiept alle kanten op. We reden een klein stukje, wat voor mij meer dan genoeg was. Maar daarna bleek dat we een ook nog een tochtje gingen maken. Met z'n 2en op een olifant, begeleider ernaast, door het bos, stijl naar beneden en naar boven, door het water.. hoe we het overleefd hebben geen idee maar het was echt prachtig. De zon ging al een beetje onder dus het uitzicht was geweldig! Wat ik al zei, een van de beste ervaringen in me leven. Daarna met de olifanten in het water hun gewassen. Als een stel kleine kinderen stonden we daar met die beesten in het water te spelen. Wij maakten ze nat met onze emmertjes en zij ons met hun slurfen. Nu ik dit zo allemaal opschrijf denk ik steeds, jepp ils, in je dromen misschien xd de mensen van het park hebben ook foto's van ons gemaakt met resultaat 450 foto's. En nee, was niet van plan die hier allemaal te uploaden. Iets met, ik heb het echt heel druk hier
'

S avonds waren we helemaal vol verhalen. Een aantal van de groep koos ervoor om naar een bokswedstrijd te gaan(ook erg populair hier in Thailand) en het andere deel en ik gingen naar een lady boy show. Dit is een soort cabaret show met mannen die verkleed zijn als vrouw. Sommigen zijn in het dagelijkse leven ook vrouw maar zijn als man geboren. Het is vrij populair hier in Thailand. De show was geweldig, veel oude liedjes en prachtige kostuums. De eigenaresse was verkleed als Elsa van Frozen dus daar moest ik uiteraard even mee op de foto. Heerlijke en leuke avond!

De dag erna hebben we een kookcursus gedaan, echt super leuk! Met een wat oudere mevrouw zijn we eerst naar de markt gegaan om de ingrediënten te kopen. Heel erg leerzaam. De vis en varkenskoppen liggen je de hele tijd aan te loeren en de lucht is soms niet te harden. We hebben een halve dag gekookt en 4 Thaise gerechten gemaakt: pad thai, checken cashewnuts, green curry en mango sticky rice. Zoals jullie weten ben ik niet zo'n Aziatische eter maar dit was echt verrukkelijk. We konden uiteraard niet alles op dus de rest hebben we ingepakt voor de nachttrein. Als afsluiting kregen we een kookboek met zo'n 40 verschillende Thaise gerechten. Dat wordt flink koken straks als ik weer thuis ben.

Na de kookcursus hebben we onze spullen gepakt en ons klaargemaakt voor onze laatste nachttrein van deze reis van Chiang mai naar Bangkok. Bij deze trein zijn er geen coupes maar net als de treinen bij ons lange gangen met banken. Na een uur of 7 avonds komen de conducteurs langs om de banken te vervangen voor bedden. Ze doen dit echt vliegensvlug. Wat gekletst in de trein en redelijk op tijd gaan slapen, nou ja slapen, heb geen oog dicht gedaan haha. Een uur of 7 ochtends kwamen we aan in Bangkok. Back in the town where this journey started. Gek om weer terug te zijn. Dan besef je ook dat een maand echt voorbij gevlogen is. Eerst wat ontbeten naast het hotel en daarna ingecheckt.

Daarna ging ik Jelmer meeten! Zo toevallig. We hadden elkaar gesproken en kwamen erachter dat we precies dezelfde dagen in Bangkok zouden zijn. Zo gek en tegelijkertijd zo tof om elkaar dan ineens te zien aan de andere kant van de wereld. De middag hebben we lekker gekletst, ervaringen gedeeld, rondgestruund en gegeten.

Zoals ik vertelde eerder ben ik niet zo'n topper met elektronische apparaten. Ik had me etui met iPod verloren en zelf had ik het idee dat dit was gebeurd in mijn eerste hostel in Bangkok. Had eerder tijdens de reis geprobeerd contact met ze op te nemen wat niet was gelukt. Nu terug in Bangkok zat ik heel erg te twijfelen om terug te gaan en te vragen. Hele kleine kans natuurlijk na een maand maar nooit geschoten is altijd mis. Dus voor het avondeten besloot ik toch daar even naar toe te gaan, alleen veel tijd had ik niet. Bij de receptie legde ik mijn situatie uit maar de Thaise jongen begreep er niet veel van. Ineens stond er een andere meid bij, een heel bullshit verhaal hield ze op en daarna zei ze, dat ze, dacht ze, wel wist wat voor etui ik bedoelde. Ik dacht uhhh dat denk ik niet want het is een maand geleden dus ja zeg maar gewoon dat je het niet gevonden hebt hahaha ze was 10 minuten weg en veel tijd had ik niet tot het avondeten maar toen kwam ze met iets terug lopen. En ja je raad het al, dat was mijn etui. En vraag me niet hoe of waarom maar alles zat er nog in. En met alles bedoel ik ook alles: iPod, lippenstift, make-up, potloden en pennen, schaartje, tampons en pillen etc etc. Ik was echt helemaal verbijsterd haha. Dit kon niet waar zijn. Een hele maand later en het lag er nog steeds. Het blijkt maar weer dat ik zo'n geluksvogel ben. Echt waar, ik schaam me er bijna voor haha.

'S avonds was het dan toch echt de laatste avond met de groep, zo bizar. Jelmer ging gezellig mee wat mooi uitkwam want zo hadden we een fotograaf haha we hebben gegeten op een rooftop met een geweldig uitzicht over de stad. Na het eten begon Markie met een soort speech. Zo super schattig en ja toen kwam ook wel het besef dat het er nu  echt op zit. Toeval bestaat niet zeg ik altijd, na het afsluiten van haar speech was er ineens allemaal vuurwerk in de stad. Echt prachtig vanaf het restaurant waar we zaten en wat een toeval! Ze had voor iedereen een armbandje laten maken met g adventures er op, zo lief! Wij hadden uiteraard ook wat voor haar. Een T-shirt met sticky rice family er op en same same but different. Met alle onze namen. Ja, ik ga deze sticky rice family missen
Met de groep vertrokken naar koh san road in Bangkok voor ons laatste feestje samen. Super leuke avond gehad, goeie afsluiter! Om 3 uur nachts terug in het hotel en een uur later zou ik vertrekken naar het vliegveld samen met Patricia van Bangkok naar suratthani en met de ferry naar koh tao.

De eerste maand is voorbij gevlogen! En nu begint het tweede deel van me reis. Spannend, want ik heb nog geen idee wat me plan is. Ga eerst met 4 van de groep mee naar koh tao en vanaf daar waarschijnlijk naar koh phangan en koh samui. En daarna zien we wel weer verder.
Dikke doei vanuit Thailand!