Vietnam!

31 maart 2016 - Hanoi (Ha Noi), Vietnam

Hallo lieve mensen,

Daar ben ik weer. Allereerst super toffe reacties gekregen op mijn vorige verhaal! Ik waardeer het echt ontzettend hoe betrokken mensen met me zijn. Doet me goed!
Oké en laat me eerst dit zeggen, Voor de mensen die dit gaan lezen, ik kan jullie vast waarschuwen dat het een lang verhaal gaat worden haha. Denk maar zo, afhaken kan altijd of bekijk alleen de foto's. Er gebeurd ontzettend veel dus hoop dat ik het wat logisch op papier krijg voor jullie.

Inmiddels hebben we Vietnam achter ons gelaten en zijn we aangekomen in Laos. Vanaf het begin keek ik erg uit naar Vietnam. Al moet ik eerlijk toegeven dat de tijd in Vietnam met ups and downs waren.

We kregen vanaf Ho chi minh 3 nieuwe mensen in de groep. Een Deens koppel en een Engelse jongen. Het lijkt alsof ze al vanaf het begin bij ons zijn. Meer mensen, meer vreugd. Ho chi minh was voor mij verder niet zo bijzonder. Lekker rustig aan gedaan, wat geshopt en rondgewandeld door de stad.

Vanaf Ho chi minh zouden we de nachttrein nemen naar Nha trang. Alleen was er een probleempje. 2 dagen voor ons vertrek heeft een groot vrachtschip de brug geraakt waar onze trein over heen moet. Het schip was groter dan de brug en hierdoor is de halve brug is gesloopt. De nachttrein werd dus vervangen voor een nachtbus. En nee, helaas niet met bedjes. De busreis was voor mij een ramp. Ik kan namelijk niet slapen in een bus of trein of vliegtuig. Aangezien ik op me buik slaap gaat dat nogal lastig.. We kwamen in de ochtend aan en ik was gesloopt. Nog fijner was dat we pas in de middag in konden checken. Gelukkig konden we op het strand liggen maar eerlijk is eerlijk mijn humeur die ochtend was niet al te best haha.

Gelukkig heb ik hier wel weer geld op kunnen nemen. Dat was in Ho chi minh op wat voor manier dan ook niet mogelijk. Gelukkig dat ik nu met de groep reis dus geld kon lenen van anderen. Over geld gesproken, ik word langzaamaan gek van al het verschillende geld haha. In Thailand betalen we met Baht (€1 = 40 baht), Cambodja betaalden we met dollars en met Riel (€1 = 4500 Riel), in Vietnam met dong (€1 = 25.000 dong), in Laos betalen we met kip. Ja echt waar, hier leven ze nog op traditionele wijze. Kip het meest veelzijdige stukje vlees.. (€1 = 9350 kip). Heel ingewikkeld allemaal!

In nha trang zijn we met de groep naar een spa geweest met een modderbad en mineraalwater bad. Heerlijk relaxt maar wel glibberig Als een stel kleine kinderen zaten we te vechten met de modder haha. Daarnaast met een aantal meiden nog wat tempels bezocht en een school.

'S avonds was het dan eindelijk zover;  de nachttrein naar hoi an! Ja Annie, vernoemd naar jou. Wat een feest! De trein is ingedeeld in coupes met 4 bedden. Omdat we 2 koppels hebben en daarnaast 3 jongens moest 1 van de meiden bij de jongens op de kamer. (Nu ik dit schrijf klinkt het als een soort schoolkamp haha xd) maar goed je raad het al, Ilse werd one of the guys. En ja, ik heb daar geen moeite mee. Ik voel me wel vaker wat meer man dan vrouw de trein duurde 9 uren, daarvan heb ik 4 geslapen en voor de rest hebben we, zoals we zouden zeggen op een volwassen manier, flink zitten keten haha.

Erg interessante gesprekken gehad met de jongens. Over wat mannen denken, of eigenlijk beter gezegd waarom ze niet denken. En de verschillen tussen man en vrouw. Conclusie: Ilse krijgt later deze reis een man-test om te kijken of ik op dezelfde manier 'denk' als de mannen. Wordt vervolgt..

We zijn in Hoi An! Waaauuuwwww!
Dit is tot nu toe echt mijn favoriete stad. Echt ongelofelijk mooi. Super sfeervol met de gele huisjes, lampionnetjes en hele vriendelijke mensen we hebben hier super veel gedaan. Alsof 3 weken in 2 dagen zijn gepropt maar echt heel erg genoten! Zoals ik al eerder zei, dit wordt een lang verhaal....

We zijn allereerst de stad wezen verkennen. De stad staat bekend om de vele kleding winkels waarbij ze de kleding zelf maken. Echt super mooi, al die ontwerpen en stoffen. Uiteraard heb ik dit laten doen. Ik wist alleen echt niet wat ik wou dus heb uiteindelijk met 1 van de meiden van de winkel samen een ontwerp gemaakt en stof uitgezocht. Hele simpele jurk maar vindt hem erg mooi geworden. En dat voor 30 euro. Als ik hier zou wonen liet ik me kleding alleen maar zelf maken. 'S avonds zijn we uit geweest bij de tiger tiger bar. En hebben we op de terug weg kunnen genieten van alle ratten die in de stad rond lopen en avonds laat ineens ontwaken. Jepp, just let it go!

De volgende dag zijn we begonnen met een noodles demonstratie en ook zelf noodles mogen maken. Daarna m'n jurk opgehaald. En daarna was het moment: de fiets trip door hoi an! Natuurlijk voelde ik me hier erg fijn en prettig bij maar ja ik had het ook even moeilijk op de fiets. Lieve flower power bakfiets van me, ja ik mis je!
De 3 a 4 uur durende tour voelde als 3 a 4 dagen. Dit was echt top top top! Door de rijstvelden fietsen, stoppen voor overstekende koeien, selfies op de fiets maken en noem maar op. In de rijstvelden hebben we een oud koppel ontmoet. Zo verschrikkelijk aardig en lief. Ze zijn nog steeds samen aan het werk in de velden en ik heb het geprobeerd, kan je vertellen dat is zwaar. De vrouw is inmiddels 92 en de man 85. Als ik zo oud mag worden dan hoop ik dat ik er zo uit zie en nog zo fit mag zijn.
Daarna doorgefietst tot we 2 mannen tegen kwamen op buffalo's. Ik heb een stukje op de Buffalo gereden samen met 1 van die mannen. Geweldig! Ik ben daarnaast hier in Azië natuurlijk ook op zoek naar m'n grote liefde. En de Buffalo zag ik wel zitten. Meerdere keren geprobeerd te kussen maar helaas, hij zag me niet zitten Volgende keer beter! We zijn daarna doorgefietst naar een dorpje vlakbij. Hier hebben we rijstwijn gedronken. Het lijkt wat op gluhwijn maar is veel sterker, zo'n 50-60%. Hier heb ik ook tabak gerookt op Vietnamese wijze. Spul was goed te doen maar wel sterk. Daarna naar het meer om met bamboe bootjes het meer op te gaan. De mensen in de bootjes maakten prachtwerken voor ons van bamboe. Een hoed, ring, bril, armband etc. Erg leuke ervaring en prachtig uitzicht!  Erg actieve dag maar super veel lol gehad. Dag weer afgesloten met wat drankjes in de tiger tiger bar.

De volgende ochtend bij het ontbijt was het iets minder feest.. Ik liet mijn telefoon vallen. Op het eerste gezicht leek er niks aan de hand maar wanneer ik probeerde in te loggen bleek de linkerhelft van mijn touchscreen het niet meer te doen. Ahhh drama! Uiteindelijk naar een shop gegaan die aangaf dat ze hem wel konden maken. Joeppie!!

Oke, iets te vroeg gejuicht.. Want na anderhalve dag hield m'n telefoon er helemaal mee op. Hij kon niet meer aan of uit of wat dan ook. Ik weet niet wat het is maar elektronisch apparatuur en Ilse gaan niet samen. In de eerste dagen in Bangkok ben ik m'n iPod al verloren en ook mijn tablet en ik zijn op zijn zachtst gezegd niet de beste vrienden. Maar goed, eerst dacht ik nog, geen paniek komt goed, maar na een dag werd het vervelend. Ik moest wachten tot Hanoi en heb 3/4 dagen zonder telefoon gezeten. Wat een hel! Na 10 verschillende winkels bezocht te hebben in Hanoi was uiteindelijk 1 die de oplossing vond, de batterij was kapot. Nieuwe batterij er in en Ilse was weer bereikbaar. Wat me ontzettend dwars zat is dat wij als mensen nu 24/7 online willen en eigenlijk ook moeten zijn. En dat is verschrikkelijk maar in zo'n samenleving leven we nu. Even Facebook checken, fotootje plaatsen op instagram, snapchat sturen van je biertje en vergeet het whatsappen niet. Social media is ontzettend handig, zelfde als de telefoon en het internet maar het is soms ernstig om te zien hoeveel tijd we hier mee bezig zijn. Je ziet het ook in de groep als we bij een restaurant of in het hotel zijn. 'Is er ook WiFi?' 'Wat is het wachtwoord?' 'Mijn WiFi doet het niet, jouwe wel?' Mijn les: af en toe de telefoon eens weg, want de echte wereld hier om me heen is zoveel mooier dan de plaatjes op social media

Na hoi an zijn we naar Hue gegaan. De stad was verder niet zo bijzonder en het was echt tijd voor een beetje relaxen etc. Vanaf Hue namen we weer de nachttrein naar Hanoi. Echt een super gezellige reis gehad en ook weer heerlijk geslapen bij de jongens. Ja nog steeds is Ilse one of the guys. In Hanoi aangekomen namen we de bus richting halong bay. Met de boot hebben we halong bay bezocht. Super mooi alleen viel het weer een beetje tegen. Het was erg bewolkt dus helaas zijn de foto's niet zo erg goed gelukt. Verder was ik niet zo lekker dus op de boot rustig aan gedaan en daarom ook besloten niet mee te gaan kajakken.
De volgende dag zijn we weer terug gegaan naar Hanoi om hier voor 3 dagen te blijven. Vergeleken met Ho chi minh vond ik Hanoi een stuk sfeervoller ondanks dat het een grote en toeristische stad is. Mijn missie in eerste instantie was me telefoon maken en gelukkig is dat gelukt. En hij doet het nog steeds haha. 'S avonds zijn we naar een erg gezellig barretje geweest samen met de andere groep. De volgende dag zijn we met een aantal naar het oorlogsmuseum gegaan. Volgens sommigen was het heel anders dan het museum in Ho chi minh en kun je een goed verschil zien tussen noord en zuid. Aangezien m'n vader alles weet van geschiedenis moet ik maar weer in les bij hem want eerlijk, het meeste in het museum snapte ik niks van..

'S avonds hadden we een afscheidsdiner en welkom. 1 van de jongens stopt hier en we kregen weer 3 nieuwe mensen in de groep. Het restaurant waar we hebben gegeten is het slechtste maar ook de beste die ik ooit heb meegemaakt. We zijn nu met een grote groep dus bestellen etc duurt even. Eerst een half uur gewacht op ons drinken. Ik was wel even klaar met alle rijst en noedels dus besloot om voor een club sandwich te gaan. Het is hier in Azië heel normaal dat het eten niet tegelijk komt. De 1 heeft zijn bord al leeg en de ander zit nog te wachten. Daar raak je aan gewend. Nadat de meesten hun eten kregen zat ik toch wat om me heen te kijken. Oh de clubsandwich en de crêpes duren wel heel lang. Nee, ik maak geen grapje, we hebben bijna 2 uur zitten wachten op ons eten. En nu het mooiste, de frietjes die ik er bij kreeg waren koud! Oh en de bacon smaakte als rubber. Voorzover ik me kan voorstellen hoe rubber smaakt hahaha. We hebben er ontzettend veel lol om gehad.
Nog iets anders, betalen gaat ook super langzaam. Vaak staan ze met 3 man sterk alles te regelen. 1 regelt het geld, 1 checkt de bon en 1 vertaalt naar Engels. Top!
Inmiddels nog maar 10 dagen samen met de groep en dan zit het eerste deel van me reis er al weer op. Waarschijnlijk ga ik met een aantal van deze groep nog naar 1 van de eilanden in Thailand en daarna, geen idee, we gaan het zien! Just let it go and go with the flow!
Hieronder weer 100.000 foto's om jullie wat jaloers te maken. En de vraag of ik ook heimwee heb, nee zeker niet! Maar ik mis wel kaas haha.
Zo genoeg over Vietnam, nu op naar Laos! Tot snel. Liefs vanuit Hanoi!

1. Maurits Ypma:
    6 april 2016
    Leuke verhalen Ils, zal ook mijn geschiedeniskennis weer ophalen wat betreft Vietnam.
    Al je goede muziek weg (ipod) en je i-pad stonden daar nog belangrijke zaken op zoals foto's etc. Jammer. Had je reisverzekering?

succes paps