Een nieuw avontuur: Zweden!

3 augustus 2016 - Utrecht, Nederland

Hoi lieve mensen,

De laatste 3 weken zijn aangebroken. Na alle hectiek en uitdagingen afgelopen maanden weer, qua werk voor Vero Moda maar ook privé, is het al weer tijd voor een nieuw avontuur. Ja, zoals de meesten me wel kennen, het woord rust en vakantie staat niet in Ilse haar woordenboek. Na 3 hele leuke, toffe maar ook drukke maanden bij Vero Moda ga ik komend jaar een master volgen in Borås in Zweden. Nu zullen er ook mensen denken, jeetje gaat ze nu al weer naar het buitenland. Ja hoor, Ilse gaat al weer naar het buitenland. Niet omdat Nederland nou zo stom is maar gewoon omdat het blijkbaar kan en het zo weer op me pad is gekomen.

Een heel jaar wonen, studeren en leven in Zweden. Spannend, ja zeker! Alles is de laatste tijd zo snel gegaan dat ik me er zelf ook nog niet helemaal op heb kunnen voorbereiden. Dan vragen mensen aan je; heb je er zin in? En je zegt wel volmondig ja natuurlijk, maar om heel eerlijk te zijn heb ik er nog helemaal niet zo'n zin in. Zo gek want het is een prachtige kans en ik ben super trots dat ik ben aangenomen voor deze master. Daarnaast houdt nu ook even niks mij hier (geen huisje, boompje of beestje) dus een jaar naar het buitenland kan nu nog heel goed. Ik kan me er alleen nog geen voorstelling van maken en me hoofd staat nog zo bij het werk. Ook het idee om weer student te zijn straks en weer naar school te gaan is raar. En me lieve vrienden, vriendinnen en familie zo lang niet te zien is natuurlijk heel gek. Maar goed ik ken mezelf ook, als ik er eenmaal ben gaat die zin er vanzelf wel komen en zul je zien dat de tijd vliegt. En iedereen is uiteraard welkom om langs te komen :)

Daarnaast vragen veel mensen me wat ik daar nou precies ga doen. Goede vraag! En ook om daar heel eerlijk over te zijn, zelf weet ik het ook nog niet tot in de puntjes. Ja zoals je kunt lezen, ik ben heel goed voorbereid! ;) Nee grapje, ik weet wel iets gelukkig maar ga het ook gewoon over me heen laten komen. De 1-jarige masteropleiding heet Textile Management met een specialisatie in fashion management. Het heeft veel weg van de opleiding die ik afgerond heb (bachelor small business & retail management), tenminste de onderdelen daarvan. Nu gaat de opleiding wel echt alleen over de textiel/mode. De rode draad in de opleiding en wat veel terug gaat komen is duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). De grootste onderdelen binnen de opleiding zijn: brand management, mode marketing, consumentengedrag, ontwerpen van programma's, processen en systemen binnen de modebranche en het plannen en uitvoeren van (mode-marketing) activiteiten. Daarnaast zal ik ook meer gaan leren over stoffen en de kwaliteit daarvan. Uiteindelijk, als ik dit allemaal zo goed en wel heb afgerond zal ik de Master Arts/Science behalen. Klinkt leuk, nu alleen nog even doen ;)

Na enige moeite heb ik ook een kamer kunnen vinden, hiep hoi! En niet alleen een slaapkamer voor mezelf, ook een woonkamer en badkamer. En het leukste komt nog, ik ga bij een Zweedse gezin inwonen! Nou oké, niet helemaal waar, de dochters wonen niet meer thuis maar het gezin is Zweeds/Nederlands. De man komt uit Nederland en zijn vrouw uit Zweden. Ze zijn super aardig en heel open, al bij het eerste mailcontact voelde het heel vertrouwd en goed voor mij. Zoals ik al grapte tegenover mijn ouders voelt het net alsof ik komend jaar een soort Zweedse papa en mama er bij heb, hoe leuk! Ze wonen dus in Borås en verhuren een deel van hun huis komend jaar aan mij. En mag ik daarnaast ook nog af en toe op hun kat passen. Alleen ga ik me dus zeker niet voelen daar.

Ik heb op me telefoon een app gedownload waarbij ik nu al wat Zweeds aan het oefenen ben. En jawel, dat gaat al best goed. Tellen tot 10 zit er al in. Het Zweeds is een mengeling van heel veel talen heb ik het idee. Sommige woorden zijn precies hetzelfde als in het Nederlands maar het heeft ook wat weg van Duits, Engels en zelfs Fries. Helaas kan ik Fries alleen verstaan en praat ik het zelf niet maar wie weet dat als ik straks het Zweeds onder de knie heb ik ineens ook heel goed Fries ga kunnen haha. En zoals ik veel mensen hoor zeggen lijken de Scandinavische talen veel op elkaar (Deens, Noors en Zweeds). En met mijn inieminie klein beetje Deens dat ik toen heb geleerd in Denemarken gaat het leren van Zweeds dus al best aardig. Wie weet wordt ik dan toch ooit nog een talenwonder ;)

Dit dus even in het kort, aangezien ik van veel lieve mensen interesse vragen kreeg dacht ik, ik doe het maar even zo. Over een paar weken vlieg ik naar Gotenburg en ga dan richting Borås, waar ik dus een jaar ga wonen en studeren. Het begin van mijn Zweedse avontuur! Komend jaar ga ik jullie, als ik daar tijd en zin in heb, zeker op de hoogte houden van mijn leventje daar!

Tot snel!
Ilse